امتیاز کاربران

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

در مهد کودکهای ایران 9 صندلی می گذارند وبه 10 بچه می گویند هر کی نتونه سریع برای خودش یه جا بگیره " گرگه" باید سر بذاره وادامه بازی.

در مهد کودکهای ژاپن 9 صندلی میذارن و به 10 بچه میگن اگه یکی روی صندلی جا نشه همه باختین.لذا بچه ها نهایت سعی خودشونو میکنن وهمدیگر رو طوری بغل میکنن که  كل تيم  10 نفره  روي 9 تا صندلي جا بشن و كسي بي صندلي نمونه.

بازی فوق نشان می دهد چسور می توان از بچگی با فرهنگ سازی مناسب کارتیمی و همیاری گروهی را تقویت نمود و به عنوان جلوه ای از فرهنگ عمومی تبیین نمود.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 نظر)

امتیاز کاربران

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

استراتژی اقیانوس آبی (Blue Ocean Strategy ) (BOS ) اخیرا در ادبیات مدیریت استراتژیک مطرح گشته است. برای آشنائی و تبیین این موضوع ابتدا باید تفاوت بین اقیانوس قرمز و آبی را در کسب و کار بدانیم.

اقیانوس قرمز اقیانوسی است که در آن به دلیل شدت رقابت و برخوردی که رقبا برای کسب سهم بازار دیگران و حفظ سهم بازار خود محیطی پر تنش، با اضطراب بالا و خونین را فراهم آورده اند، درست شبیه محیطی که در اقیانوس، کوسه ها در محیطی خونین برای شکار می جنگند و محیطی خطرناک و خونین را ایجاد می کنند.

بدیهی است که بدلیل تنش بالا و تمرکز ایجاد شده، و البته حضور رقبای زیاد در این بازارها فعالین این بازار، دائما باید به تغییر دست بزنند و با حاشیه سود حداقلی فقط به حفظ بازار بیندیشند.

اما رویکرد نوین اقیانوس آبی است یعنی محیطی که بدون درگیری با دیگران و بدون برخوردهای خونین و رفتارهای پرتنش و البته سهم بازار و حاشیه سود اندک بتوان ارزش بالاتری آفرید و بدون دغدغه با رویکردی متفاوت حاشیه سود بالاتری آفرید.

سئوال اساسی این است که چگونه می توان چنین محیطی آفرید؟ در جائی که رقبا سریع کشف می کنند و حضور خواهند داشت؟

سالها استراتژیهای اقیانوس قرمز بر تمایز و رهبری هزینه تمرکز داشتند اما استراتژی اقیانوس آبی بر نوآوری ارزش ( Value Creative ) تاکید دارد. باید توجه داشت که تنها 10 % از نوآوریهای ایجاد شده تبدیل به محصول یا خدمت جدید قابل ارائه به بازار می شود اما اقیانوس آبی بر خلق استراتژیهای نوآور ارزش آفرین تاکید دارد.

بنابراین مهمترین تفاوت استراتژی اقیانوس آبی و قرمز در این است که در اقیانوس قرمز بر رفتار رقبا تمرکز می شود اما در اقیانوس آبی تاکید و توجه بر مشتری است.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 نظر)

امتیاز کاربران

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

محققان علم مدیریت انواع مختلفی از سبکهای رهبری و به تبع آن انواع پیروان را در سازمانها شناسائی نموده اند. جدیدترین طبقه بندی در این گفتار به شرح زیر می باشد.

در این طبقه بندی ملاک و عامل اصلی شامل طیفی است از " احساس کردن و اقدام نکردن " تا " تعهد پر حرارت " .

کارکنان بر این اساس به 5 دسته تقسیم می شوند : 1.کناره گیرها  2.ناظران  3.شرکت کنندگان  4.فعالان  5. سرسخت ها

ویژگیهای گروه کناره گیرها : این گروه به کل جدا شده هستند، به ندرت در جریان اتفاقاتی هستند که در اطرافشان روی می دهد، اهمیتی به رهبرانشان نمی دهند و چیزی در مورد او نمی دانند. با دانستن و اقدام نکردن شرایط را همین گونه که هست نگه می دارند. این گروه می توانند سازمانشان را به زیر بکشند.

گروه ناظران : تماشا می کنند ولی شرکت نمی کنند، این افراد به عمد کناری می ایستند و در کارها شرکت نمی کنند. شاید در برخی زمان هایی که کارکردن به صرفشان باشد، تظاهر به انجام دادن کاری بکنند، ولی در نهایت کاری به کار چیزی در سازمان ندارند. کنار کشیدن آنها از همه چیز منجر به ادامه یافتن وضعیت فعلی سازمان هم می شود. آنها هم مانند گروه اول می توانند سازمان را به زیر بکشند.

گروه شرکت کننده ها : این گروه به نوعی درگیر در کارها هستند. فارغ از اینکه آیا این افراد واقعا حامی رهبران هستند یا خیر، به اندازه ای به موضوع اهمیت می دهند که برخی از دارائیهایشان را (پول و زمان) برای تاثیر گذاشتن، سرمایه گذاری کنند. این افراد در محیط کاری، شرکای متعهد خوبی هستند. البته زمانی که این افراد مستقل از رهبر و سازمانشان کار می کنند، اوضاع کمی پیچیده تر می شود. رهبران باید به این گروه از پیروان توجه فراوانی نشان دهند تا بتوانند این نکته را درک کنند که این افراد در نهایت حامی آنها هستند یا مخالف آنها.

گروه فعالان : در مورد سازمان ها و رهبرانشان نظرات مشخصی دارند و بر اساس نظراتشان هم عمل می کنند. این افراد مشتاق، پر انرژی و متعهد هستند. آنها به سختی کار می کنند تا رهبرشان را حمایت کنند یا برعکس تا جایی می شود با او مخالفت کنند و جلوی پیش رفتن نظرات و عقایدش را بگیرند. فعالانی که به سختی از رهبرانشان حمایت می کنند، می توانند هم سنگران بسیار مناسبی برای رهبران باشند. این افراد پر تعداد نیستند.

گروه سرسخت ها : این گروه مایل به فداکردن جانشان برای هدف هستند. حال این هدف می تواند فرد، یک ایده یا هر دو باشد. این پیروان می توانند به رهبرشان بسیار وابسته باشند و در عین حال ممکن است به سختی مشتاق برکنار کردن او باشند. آنها روی هدفی که دارند به سختی تمرکز می کنند و تمام انرژی خود را صرف آن می کنند. این گروه بسیار کم تعداد هستند. و می توانند برای رهبرانشان یک دارایی گرانبها یا یک خطر مهلک باشند.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 نظر)

امتیاز کاربران

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

جمعه گذشته بازدیدی از یکی از مزارع کشت آلوئه ورا داشتم؛ یکی از دوستان بر اساس تحقیقاتی که انجام داده است، اقدام به کاشت این گونه گیاهی نموده است.

آلوئه ورا دارای خواص بسیار زیادی است و مصارف گوناگون و متعددی دارد از صنعت غذائی گرفته تا آرایشی بهداشتی.

آنچه مشهود بود آنکه کشت این گیاه نیز مانند هر گیاه دیگری دارای مراحل و روشهای خاص خود می باشد، همچنین ایشان به همراه سایر همکاران خود از روشهای ابدائی نیز بهره برده اند که ثمردهی کاشت و برداشت محصول را بیشتر هم می کند. در حال پرس و جو از شرایط کاری ایشان بودم که متوجه شدم در منطقه ای که وی شروع به کار کرده است، برای اولین بار کشت این گیاه آغاز شده است اما بلافاصله سایرین با اطلاع از این امر وارد کشت شده اند.

alo evera

که البته گویا با توفیق نیز همراه نبوده اند در صورتیکه از امکانات شرایط آب و هوائی و ویژگیهای زیست بومی یکسانی برخوردار می باشند.

دلیل آن بسیار روشن است، ورود رقبا به بازار بلافاصله پس از ارائه هر محصول طبیعی است و از ویژگیهای بارز بازار می باشد اما آنچه رهبران بازار را به توفیق می رساند در اختیار داشتن ایده و البته دانش مربوط به توسعه آن ایده می باشد.

هر چه رهبر بازار بتواند ایده و دانش مربوطه را بیشتر نزد خود نگه دارد سود بیشتری می تواند بدست آورد.

بنابراین ایشان نیز تمام تلاش خود را به درستی و با دقت معطوف به این امر نموده اند.

سازمانها باید به دقت بالاخص تا قبل از تجاری شدن محصول یا خدمت در حفظ رموز کسب و کار خود بکوشند. چرا که برگ برنده دنیای کسب و کار امروز و رقابت سخت بازار دانش است.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 نظر)

امتیاز کاربران

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
عشق تشنه می شود،خون بایدش داد.
سرد می شود، آتشش باید زد
گرسنه می شود، قربانیش باید کرد
عشق با قربانی، با خون، نیرو می گیرد، زلال می شود، رشد می کند، پاک و بی لک می شود، گرم و نورانی می شود...
از هر چه جز خود زدوده می گردد، مجرد، بی غشی، صافی، ناب!
و اکنون عید قربان است!...(شریعتی)


1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 نظر)

مطالب تصادفی

علم بهتر است یا نفت؟

14-02-1391

علم بهتر است یا نفت؟

به گفته شليچر، به طور خلاصه در اقتصادهاي قرن بيست و يكم دانش و مهارت تبديل به پول رايج جهاني ‌شده است، ‌اما هيچ بانك مركزي كه اين پول را...

ادامه

کارکنان شایسته

03-06-1390

این موضوع که کارکنان شایسته دارای چه ویژگیهائی هستند و سازمان باید کدامیک از کارکنان را سرمایه انسانی بداند، موضوعی قابل بحث است، برخی از این ویژگیها را برای جلسه شورای...

ادامه
Go to top