دانش ؛ برگ تمایز امروز سازمانها
نوشته شده توسط اکبرافتخاریجمعه گذشته بازدیدی از یکی از مزارع کشت آلوئه ورا داشتم؛ یکی از دوستان بر اساس تحقیقاتی که انجام داده است، اقدام به کاشت این گونه گیاهی نموده است.
آلوئه ورا دارای خواص بسیار زیادی است و مصارف گوناگون و متعددی دارد از صنعت غذائی گرفته تا آرایشی بهداشتی.
آنچه مشهود بود آنکه کشت این گیاه نیز مانند هر گیاه دیگری دارای مراحل و روشهای خاص خود می باشد، همچنین ایشان به همراه سایر همکاران خود از روشهای ابدائی نیز بهره برده اند که ثمردهی کاشت و برداشت محصول را بیشتر هم می کند. در حال پرس و جو از شرایط کاری ایشان بودم که متوجه شدم در منطقه ای که وی شروع به کار کرده است، برای اولین بار کشت این گیاه آغاز شده است اما بلافاصله سایرین با اطلاع از این امر وارد کشت شده اند.
که البته گویا با توفیق نیز همراه نبوده اند در صورتیکه از امکانات شرایط آب و هوائی و ویژگیهای زیست بومی یکسانی برخوردار می باشند.
دلیل آن بسیار روشن است، ورود رقبا به بازار بلافاصله پس از ارائه هر محصول طبیعی است و از ویژگیهای بارز بازار می باشد اما آنچه رهبران بازار را به توفیق می رساند در اختیار داشتن ایده و البته دانش مربوط به توسعه آن ایده می باشد.
هر چه رهبر بازار بتواند ایده و دانش مربوطه را بیشتر نزد خود نگه دارد سود بیشتری می تواند بدست آورد.
بنابراین ایشان نیز تمام تلاش خود را به درستی و با دقت معطوف به این امر نموده اند.
سازمانها باید به دقت بالاخص تا قبل از تجاری شدن محصول یا خدمت در حفظ رموز کسب و کار خود بکوشند. چرا که برگ برنده دنیای کسب و کار امروز و رقابت سخت بازار دانش است.