معرفی کتاب مبانی اقتصاد و مالی رفتاری
سخن نویسندگان
کتاب مبانی اقتصاد و مالی رفتاری برگرفته از تحقیقات سال های اخیر اندیشمندان رشته های روانشناسی، اقتصاد و مالی تدوین شده و چیدمان آن به صورتی انجام شده تا خوانندگان محترم کتاب، برای ورود به مباحث پیشرفته تر آماده شوند. تلاش نویسندگان در طول دوره طراحی مباحث کتاب این بوده است که مبانی موضوعات اقتصاد و مالی رفتاری ارائه شود و کار برای تحقیقات بعدی هموار گردد. برای تهیه محتوای برخی فصول به شکل گسترده ای از تحقیقات و مقالات علمی استفاده شده است که علت این امر نیز وجود نظرات متعدد که در نتیجه انجام تحقیقات تجربی بدست آمده، می باشد.
نویسندگان کتاب در حد بضاعت علمی و زمانی خود به طرح مباحث پرداخته اند، حال آن که دامنه مباحث طرح شده و موجود در این حوزه بسیار گسترده بوده و کتب بسیاری و با موضوعات تخصصی تر قابل ارائه است.
با توجه به شرایط موجود فرهنگی و اجتماعی در کشورمان، و تأثیر زیاد عوامل احساسی بر رفتار روزمره ایرانیان، به نظر می رسد تلفیق نظریه های رفتاری با نظریه های اقتصاد و مالی از پرداختن صرف به نظریه های اقتصاد و مالی مدرن، تو فیقات بیشتری دربر خواهد داشت. این مهم انگیزه اصلی نویسندگان در پرداختن به مباحث رفتاری بوده است.
این کتاب در 4 بخش شامل: 1) مروری بر ادبیات اقتصادی از مکتب کلاسیک تا مکتب رفتاری، 2) نظریه های بنیادی در اقتصاد و مالی رفتاری، 3) معرفی تناقض های علم اقتصاد و مالی متعارف (در عمل) و 4) واکنش های رفتاری در بازار اوراق بهادار، ارائه شده است. سازماندهی کتاب به گونه ای طراحی شده تا خوانندگان محترم با بنیان های نظری آشنا شده و به موضوعات کاربردی نیز آکاه گردند.
معرفی کتاب آموزه های وارن بافت
دیباچه
من از 1981تا 1993دوازده سال عروس وارن بافت بودم که موفق ترین سرمایه گذار جهان، و اینک بزرگ ترین نیکوکار جهان است.
اندکی پس از ازدواج با پیتر، پسر وارن، و مدت ها پیش از آن که غیر از وال استریت کسی نام او را شنیده باشد، من به دیدار خانه ی آن ها در اومها رفتم. در مدتی که آن جا بودم با گروه کوچکی از شاگردان هوادار استاد سرمایه گذاری آشنا شدم که خود را بافت شناس می نامیدند. دیوید کلارک، یکی از آن گروه، دفترچه هایی داشت همه پر از سخنان نغز و تعالیم وارن بافت درباره ی سرمایه گذاری که از خواندن آن ها سیر نمی شدی. من و دیوید بعدها بر اساس آن دفترچه ها دربارهی سرمایه گذاری چند کتاب منتشر کردیم که به ده زبان - و از جمله چینی- ترجمه شده و در زمره ی پرفروش ها بوده اند.
در میان یادداشت های دیوید آن چه بیش تر برای من دلنشین بود اندرزهای پرمغز و کلمات قصار او بود که به دلیل ایجاد فکر در انسان واقعا خواندنی است. چنان که بعدها کشف کردم این اندرزهای پرمغز از دید بافت-شناسان به آموزه های استادی از استادان آ یین دائو می مانست. آموزه هایی که شاگرد هرچه بیش تر در آن ها درنگ کند بیش تر بر اوفاش می شوند.
رفته رفته، من هم شروع به جمع آوری کلمات قصاری کردم که وارن، گاه و بی گاه، در جمع خانواده یا در اجتماعات بر زبان می راند و بسیاری از آن ها چون خورشید راهنمای کسب وکار است. در این گردهم آمدن ها گاه وارن رشته ی سخن را به دست می گرفت و به رسم استادان بزرگ به پرسش ها پاسخ می گفت و شکیبایی شاگردان را با سخنان حکیمانه ی خود پاداش می داد.
هرچه بیش تر به سخنان او گوش می دادم، بیش تر می آموختم. نه فقط درباره ی سرمایه گذاری، بلکه درباره-ی کسب وکار و زندگی. کلمات قصار وارن به نوعی با شنونده یا خواننده همراه می شود، بارها متوجه شده ام برای خاطرنشان ساختن نکته ای یا مطلبی، یا برای پرهیز از لغزشی، مثل همراه شدن با جریان نیرومند، سرکش، و پرهیجان بازار خریداران حرف های او را نقل و به آن ها استناد می کنم. همین ها به من کمک کرده یاد بگیرم به چه نوع شرکت هایی توجه کنم و بدانم بهترین وقت سرمایه گذاری در آن ها چه وقت است.
پاسداری از حال و هوای دائوگونه ی حاکم بر آموزه های وارن، دیوید و مرا بر آن داشت کتاب آموزه های وارن بافت را پدید آوریم و آن را از آن چه به نظر ما روشن گر ترین کلمات قصار وارن بافت در مقوله ی سرمایه-گذاری، مدیریت کسب وکار، انتخاب پیشه، و پی گرفتن زندگانی است پر کنیم. این کلمات در همه ی سال هایی که ما راه خود را از میان جریان زندگی، کسب وکار، و جست وجو برای سرمایه گذاری های خوش عاقبت می-گشودیم یار واقعی ما بود.
امیدوارم این کتاب با غنی ساختن دنیای خوانندگان آن را مکانی سودآور تر و دلنشین تر برای سرمایه گذاری، کار، و زندگی کند.
معرفی کتاب تئوری مالی
همبستگی میان توسعه بازارهای مالی و رشد اقتصادی کشورها، زمینه های ظهور و توسعه تئوری های مالی و سرمایه گذاری را در نیم قرن گذشته فراهم آورده است. لیکن عده ای بحران مالی و اعتباری جهانی سال 2007 را به ناکارایی تئوری های مالی نسبت می دهند. در واقع قرن بیستم، قرن ظهور و توسعه تئوری های اثباتی و تجویزی در حوزه مالی بوده است. چارچوپ تئوری های مذکور عمدتاً مبتنی بر پارادایم غالب (انسان عقلایی) شکل گرفته است، لیکن بر اساس مطالعات تجربی، برخی از تئوری ها تکامل یافته و برخی اساساً مورد تردید قرار گرفته اند، تا جایی که عده ای متعصب نسبت به برخی تئوری ها شده و عده ای معاند تئوری های رقیب گشته اند. یکی از مهمترین سئوالات قابل طرح در حوزه مطالعات مالی آنست که تئوری های پیشین مبتنی برکدام ابعاد و ویژگی های جوامع انسانی و اقتصاد جهانی بوده است و آیا روندهای اخیر موجب تعدیل نگاه به انسان عقلایی یا روی برگرداندن از فرض انسان عقلایی و تغییر پارادایم می شود؟ در این راستا شناخت عمیق از ماهیت و سیر تدوین این تئوری ها ضمن آنکه شناخت بهتری از گذشته ارایه می دهد، چشم اندازهای پیش روی اقتصاد جهانی و صنعت واسطه گری مالی را ترسیم می نماید. در این کتاب سعی نموده ایم پس از ترسیم جایگاه، مبانی و روندهای اساسی تئوری پردازی های مالی درفصل اول به تشریح تئوری های بنیادین حوزه مطالعات مالی بپردازیم. ساختار ارایه مطالب به گونه ای است که در هریک از حوزه های مورد بحث، ابتدا جایگاه و اهمیت موضوع تببین شود، آنگاه مهمترین تئوری ها و آزمون-های تجربی در داخل و خارج از کشور مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. ساختار و محتوای مطالب متناسب با دوره های تخصصی و تحصیلات تکمیلی حوزه مطالعات مالی تدوین گردیده است، به نحوی که خوانندگان این رشته علمی بتوانند شناختی منسجم تر نسبت به تئوری های مالی کسب نمایند. ضمن آنکه خلاصه ای از آزمون های تجربی و مطالعات انجام گرفته در داخل و خارج کشور ارایه شده که می تواند مورد توجه پژوهشگران کشور که در تلاش برای آزمون و توسعه تئوری پردازی در حوزه مطالعات مالی هستند، قرار گیرد. بر خود لازم می دانیم از تمامی عزیزان به ویژه جناب آقای دکتر علی سعیدی، جناب آقای موسی احمدی و دانشجویان دوره دکترای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات که در تدوین این کتاب ما را یاری رساندند، تشکر نماییم. همچنین از جناب آقای دکتر محسن دستگیر که با رهنمودهای ارزشمند خود به لحاظ محتوایی و شکلی کتاب، ما را همراهی نمودند کمال قدردانی را داریم. در نهایت نقد هوشمندانه تمامی اساتید و صاحبنظران را که موجب غنای مطالب کتاب در ویرایش های بعدی می گردد مغتنم دانسته و پیشاپیش از تمامی این بزرگواران سپاسگزاری می نماییم.
معرفی کتاب جادوی بیل گیتس
پیش درآمد
لباس جدید امپراطور
(با پوزش از هانس کریستیان اندرسن)
داستان (( لباس جدید پادشاه ))، اثر هانس کریستیان اندرسن، را همه ما خواندهایم. در داستان ما، پادشاه مدیرعامل یک شرکت بزرگ است. مشاورین (بافندهها) مدیرعامل را قانع کردند که میدانند چگونه زیباترین لباس قابل تصور را بدوزند. نه تنها رنگها و الگوی دوخت عموماً زیباست، بلکه لباسی که از این مواد عالی دوخته شده است از ویژگی اعجاب آوری برخوردار است و آن اینکه برای هر کسی که در کار خود با کفایت نیست یا برای آنها که به شکلی باور نکردنی احمقاند، قابل روئیت نیست.
در نشست سالانه شرکت، مدیرعامل که توسط انبوه همراهانش از معاونین و دستیاران همراهی میشد، قدم به دایره نورانی گذاشت، در حالی که لباس جدید (در واقع هیچ چیز) به تنش بود. یک کارمند ردیف جلو با صدای بلند گفت: (( اما او که چیزی به تن ندارد! )) سکوتی توأم با شگفتی بر همه حاکم شد، و در پی آن همه به جنب و جوش افتادند.
مأموران امنیتی ساختمان کارمند یاد شده را احاطه کرده و بی سیم به دست او را از جلسه بیرون میبرند. پس از در گرفتن صحبتهای در گوشی تند و با حرارت، به گرداننده مراسم گفته میشود که کارمند را به اداره نیروی انسانی ببرد. در پی این اتفاق با اشاره به اینکه نشان سینه کارمند یاد شده اینچ از حاشیه لباسش بیرون زده است (یک تخطی جدی از سیاست شرکت) کادر امنیتی با اطمینان از اینکه کار خود را درست انجام دادهاند، باز میگردند. باز گردیم به مراسم که در این فاصله در آن دقایقی برای تنفس اعلام شده است. طی این دقائق مدیرعامل و معاونانش نگرانی خود را از حکایت تنشزایی که بروز کرد و همگان فقط تماشاگر بودند، به یکدیگر نشان داده، و در اینکه چگونه از تکرار نشدن چنین داستانی اطمینان یابند، به بحث پرداختند. نظم مراسم برقرار میشود، و اعلام میکنند که بهداشت روانی افراد، مشمول پوشش بیمهای شرکت نبوده است.
عصر همان روز
مدیر کارمند یا شده یادداشت اخطار گونهای را در پرونده او قرار داده، به توصیه و اندرز میپردازد، و رسماً یادآور میشود که اخلالهایی از این دست قابل تحمل نبوده و تکرار آن در آینده به اخراج فوری او خواهد انجامید. اخطار یاد شده در حضور سه نفر از پرسنل اداره نیروی انسانی به عنوان شهود، به کارمند ابلاغ میشود.
روز بعد
نشستهایی پی در پی پشت درهای بسته در همه شرکت برگزار میگردد. برنامه زمانی فراخوان مدیران خارج از مرکز تهیه میشود. موضوع جلسات به صورت شایعه همه جا میپیچد (( کنترل دوباره اوضاع )).
کارمند به یک گردهمایی تنظیم نگرشها برده میشود. از مدیر او در یک کلاس مربوط به (( مدیریت بر افراد بدقلق )) نام نویسی میشود زیرا مدیر به وضوح قادر به کنترل گزارشهای مستقیمی که به او میرسد، نیست. یادداشتی در مورد زندگی شخصی او که نشان دهنده همین نقطه ضعف است، وجود دارد.
دو روز بعد
یک متن سه صفحهای از دفتر اجرایی که روند مطلوب برگزاری نشستها را ترسیم میکند، به دست تمام کارمندان میرسد.
به مدیران میانی توصیه میشود در گردهمایی تحت عنوان (( دوختن لباس موفقیت )) حضور یابند.
هفته بعد
در سراسر شرکت نشستهای گروهی برگزار شده و مفصل به تشریح ویژگیهای خیره کننده لباس مخصوص میپردازند. هرگروه مکلف میشود تا تعیین کند چگونه برای افزایش سهم بازار باید ویژگیهای لباس را به کار گیرد.
دو هفته بعد
به مشاورین تضمین یک قرارداد دراز مدت، به همراه اتومبیل از طرف شرکت و پرداخت صورتحسابهای داده میشود.
مدیران ارشد اجرایی به واسطه هوشمندی و انجام مطلوب وظایف شغلی پاداشهای هنگفتی دریافت میکنند.
یک ماه بعد
مدیرعامل دستور اخراج کارمند را میدهد. نامه اخراجیه حاوی دلایل بازخرید کردن کارمند است: نافرمانی از مافوق و عدم برخورداری از توان فعالیت رقابتی.
و بعد برای همیشه
مدیرعامل به پوشیدن لباسی ادامه میدهد که مشاورین در نشستها که در آن، همگان زبان به تحسین او باز میکنند، برایش دوختهاند. کارمن اخراجی سعی میکند در همان حرفه برای خود شغلی بیابد، اما هیچ شرکتی حاضر به استخدام چنین کارمند اخلالگر و دردسر سازی نیست. او اکنون (در ساعتی که شما شام میخورید) به بازاریابی تلفنی مشغول است.
خیلی بد شد که او پیشنهاد همکاری با مایکروسافت را رد کرد...
پیروزی بدون جنگ
مقدمه نویسنده
احتمالاً، در نگاه اول، با شنیدن کلمه سان تزو، این سئوال به ذهنتان خطور میکند که چطور کتابی در مورد " هنر جنگجویی " میتواند در قفسهی کتابهای بازرگانی و اقتصادی قرار گرفته باشد، اشتباه نکنید!! قصوری صورت نگرفته. فعلاً به ذکر این نکته اشاره میکنیم که این کتاب، در زیر چتر هنر جنگجویی، تعالیمی را ارائه میدهد که خواننده با خواندن و به کار بستن آنها میتواند " بدون درگیری " و " از کوتاهترین راه "، به مقصد برسد!
تعالیم و اصول ارائه شده در این کتاب به این منظور نوشته شدهاند تا به شما کمک کنند بدون کمترین مشقتی برندهی میدان نبرد باشید. لازم به ذکر است در عرصهی تجارت و بازرگانی وقتی میتوان ماهحصل یک فعالیت تجاری را موفقیتآمیز دانست که خریدار و فروشنده، هر دو از معاملهی انجام شده، راضی و خوشحال باشند. این کتاب به شما میآموزد که چطور قبل از ورود به عرصهی رقابت تجاری، موفقیت خود را از پیش قطعی بدانید و حتی در شرایط بحرانی هم موفقیت خود را تضمین کنید.
در عرصهی تجارت و بازرگانی، پراهمیتترین روشی که ضامن بقای فروش و تجارت است، استراتژیهای فروش و شیوهی مدیریتیای است که شما پیش میگیرید. درگذشته، بازرگانی و تجارت، اموری فردی و وابسته به شخص تلقی میشدند اما در دنیای ارتباطات، امروزه تجارت را فعالیتی جمعی میبینیم که طی آن گروهی از مردم در قالب گروههایی هماهنگ و منسجم به نام فروشنده؛ به گروهی دیگر به نام خریدار، کالا یا خدمات ارائه مینمایند.
وقتی صحبت از تجارت به میان میآید، نباید زود به دنبال تاجران سرشناس و سرمایههای کلان بروید! این کتاب نوشته شده تا به هرکس که در تعامل اقتصادی با سایر مردم است، کمک کند (ولو اینکه آن فرد صاحب مغازهای کوچک باشد). ما در اینجا قصد ایجاد تغییر و تحول نداریم، فقط میخواهیم آنچه را که برای همه جالب و مفید است، دوباره با نگاهی جدید و از زاویهای دیگر بررسی کنیم.
جرالدواستیون میکلسون