مقالات
معرفی کتاب
معرفی کتاب مدیریت مالی
دیباچه
در عصری زندگی میکنیم که اندیشهی"میدانم چه میخواهم و اکنون آن را میخواهم" حکم فرما است . زمان غذاهای آماده و دلمشغولیهای فوری است . زمان تقدم خود بر دیگران و من! من! من! است. نوعی مسابقهی موش و گربه است. در چنین وضعیتی گویا ذهنیت رسیدن به ثروت سریع و به هر قیمت، از ادامهی زندگی با اهمیتتر شده است.
به همین علت است که بسیاری از مردم در تجارت فیوچرز(معاملات سلف) و محصولات مشغول به کار شدهاند. تجارت فعالیتی مهم است. به عبارت دیگر تجارت در مواقعی از نظر مالی فلجکننده است. خرید و فروش همانطور که کاری سودآور است نوعی بازی پرمخاطره هم هست. بازی تجارت، بازیکنانی را که در صدد آموزش قواعد بازی برنیامدهاند را نمیبخشد. برای کسانی که با ذهنیت "ثروتمند شدن سریع" یا "حالا میخواهم" وارد کار میشوند، شکست یقینیتر است.
نرخ زیاندهی کسانی که سعی دارند تا در بازارهای اهرمی کار کنند حدود 90 درصد است. بیشتر بگویم، معنی این حرف اینست که 90 درصد کسانی که شروع به معاملات میکنند. با نرخ زیان بالایی متوقف میشوند. بارها دیدهایم، در هربازهی زمانی 90 درصد حسابهای باز، زیان نشان میدهد در حالی که 10 درصد حسابهای سودده است. آمارهای فوق گویای این مطلب است که احتمال ثروتمند شدن سریع در این بازارها خیلی ضعیف است. برای کسب سود واقعی در این بازارها، معاملهگران باید مدیریت مالی داشته باشند. مگر آن که موفقیت چشمگیر از راه برسد. هیچکس در بازارهای اهرمی بدون استراتژی مدیرت مالی صحیح نمیتواند آتیهی خوبی داشته باشد. مدیریت مالی موضوع و مبنای این کتاب است.
ریان جونز
کلرادو اسپرینگ، کلرادو
مارس 1999
معرفی کتاب اندیشه آزادی
پیشگفتار
به نظر می رسد که بی اعتنایی و حتی تلقی منفی نسبت به اقتصاد آزاد و غفلت از منطق حاکم برآن و ناشی از آن ، ریشه در مهجور ماندن مفهوم آزادی فردی در اندیشه ورزی ایرانیان معاصر دارد . خردورزی ، دور شدن از دست آویزهای احساسی در مسائل اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی است . همان دست آویزهایی که دست مایه تحریک و ایجاد هیجان گروههای چپ و راست برای اهداف و منافع خاص است . خردورزی در زمینه های اجتماعی ، قبول حسابان و منطق موثر در روابط میان انسانهاست . حسابان و منطق اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی مدرن طی دوران جدید ، بهویژه در دویست سال اخیر ، توسعه چشمگیری یافته است .
اندیشه های جدید ، کم و بیش و به صور گوناگون طی دو قرن اخیر در ایران نیز بازتاب یافته است . روشنفکران ایرانی به منظور چارهجویی برای عقبماندگی تاریخی جامعه ایران ، به افکار و آداب جوامع مدرن متوسل شده اند . در سه فصل نخستین کتاب ، تلاش روشنفکران تجدد خواه به طور اجمالی مورد بررسی قرار می گیرد و سعی می شود به کمک فرضیه هایی ، " آزادیخواهی نافرجام در ایران معاصر" تا حد امکان تبیین گردد . در فصل چهارم ، مبانی تئوریک اندیشه اقتصادی مدرن و منطق و خردورزی حاکم بر شیوه تعقل مدرن به اختصار آمده است . در فصلهای پنجم تا هفتم ، ساختار و عملکرد نهادهای مهم سیاسی و اقتصادی جامعه مدرن بهطور اجمال بیان شده است تا خواننده بتواند از چشماندازی کلی ، تصوری منسجم از واقعیتهای دنیای مدرن پیدا کند .
هدف اصلی کتاب حاضر ارائه بسیار خلاصه ای از خردورزی در امور سیاسی و اقتصادی است تا شاید به کمک آن ، از طریق زدودن برخی ابهامها در فراگرد واپس ماندگی جامعه ما ، بتوان برای حل این معضل به چاره جوییهایی معقول و موثر پرداخت . مباحث کتاب در یک چارچوب مرور تاریخی از اندیشههای اجتماعی کشور و جهان سازمان یافته است . هدف این وجه از کار معرفی اجمالی تاریخ اندیشه اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی به جوانان کشور است .
نویسندگان این کتاب علل مغفول ماندن نظام اقتصاد آزاد در اندیشه معاصر ایرانیان را در حوادث تاریخ معاصر ردیابی کرده و برای تشریح آن فرضیه هایی را ارائه میکنند . افزون بر تبیین موضوع ، مبانی تئوریک اندیشه مدرن و نیز ساختار و عملکرد نظامهای سیاسی و اقتصادی جوامع مدرن نیز بهطور خلاصه مورد بحث قرار خواهد گرفت تا امکان مقایسه و امکان ارائه راه حل و برون رفت از بن بست فراهم آید . ضروری است از عزیزانی که پیشنهاد تدوین این کتاب را مطرح کردند و ما را در این امر ترغیب نمودند قدردانی شود . بسیاری از صاحبنظران ویرایش اولیه این کتاب را مطالعه کرده و ایرادهای آن را گوشزد کردند . ما در حد بضاعت تلاش کردیم که این ایرادها را مرتفع کنیم . از راهنمایی و بذل توجه این عزیزان نیز قدردانی میشود . ویرایش مجدد کتاب را آقای منصور مدرسی انجام دادهاند که لازم میدانیم از زحمات ایشان قدردانی کنیم . به هر حال مسئولیت همه مطالب کتاب و ایرادهای باقیمانده در آن بر عهده نویسندگان است .
معرفی کتاب مدیریت استراتژیک مالی
پیشگفتار :
این کتاب ترجمه کاملی از دومین چاپ اثر پر ارزش روث بندر و کیت وارد به نام Corporate Financial Strategy است . نگرش استراتژیک به مدیریتی مالی از انگیزههای اصلی انتشار این کتاب میباشد .
رویکرد اصلی این کتاب برقراری هماهنگی بین استراتژیهای مالی شرکت و استراتژی کسب و کار آن میباشد و در این راستا با اسستفاده از الگوی منحنی عمر محصول سعی میکند تا برای هر کدام از مراحل عمر محصول الگوی جامع و هماهنگ شده از استراتژیهای مالی را ارائه دهد .
کتاب حاضر شامل 4 بخش ، 17 فصل و 2 ضمیمه میباشد .
بخش اول به عنوان پیش نیاز بخشهای بعدی مفهوم استراتژی مالی را بیان کرده و ارتباط آن را با استراتژی شرکت بیان میکند . هدف اصلی این بخش مشخص کردن چارچوب استراتژی مالی میباشد .
بخش دوم ارتباط بین استراتژی مالی و چرخه عمر شرکت را نشان میدهد . در این بخش که شامل چهار فصل است ، هماهنگی بین استراتژیهای مالی و چهار مرحله عمر شرکت بحث میشود .
بخش سوم کتاب انواع ابزارهای مالی را معرفی و بررسی میکند . این ابزارها به هنگام اجرای استراتژیهای مالی استفاده میشوند .
در نهایت بخش چهارم کتاب موضوعات عملیاتی که شرکتهای مختلف در حوزه مالی با آن روبرو هستند را مطرح میکند .
در ضمیمه کتاب که شامل دو قسمت است ، خلاصهای در مورد تئوریهای مالی و مدلهای قیمت گذاری ابزارهای مالی ارائه شده است .
در هر فصل کتاب مثالهای کاربردی در مورد بحثهای مطرح شده ارائه شده است که برای درک بهتر مفاهیم بسیار مفید میباشند .
امیدوارم این کتاب برای اساتید ، پژوهشگران ، مشاوران ، دانشجویان و کلیه علاقمندان به مباحث مدیریت استراتژیک مالی و برنامهریزی استراتژیک مالی قابل استفاده باشد .
دکتر سید محمد اعرابی
رئیس پژوهشکده مدیریت سما
و
استاد گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی