امتیاز کاربران

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Inactive

چرا مدیرانی که خردگرا ، علاقمند به روابط با کارکنان و توسعه مدار هستند مجبور به انتخاب سبکهای مدیریتی مغایر با شخصیت خود هستند؟

در ادبیات مدیریت سبکهای مختلفی برای مدیریت و رهبری سازمانها تعریف شده است ، هر یک از اندیشمندان به شکلی کوشیده اند تا سبکهای مختلف مدیریت را معرفی نمایند؛ سبکهائی مانند وظیفه مدار تا رابطه مدار، مشارکتی تا اقتدارگرا، تیمی ، باشگاهی و ... ، اما یکی از نظریات به شرایط تعیین سبک مدیریت می پردازد بدین معنا که مدیران باید بر اساس چه عواملی و در چه شرایطی کدام سبک را انتخاب نمایند.

این عوامل عبارتند از ویژگیهای رهبر، ویژگیهای پیروان ( همکاران ) و میزان اقتدار و قدرت رهبر . بنابراین ترکیبی از این عوامل، رهبران را به سمت سبک رهبری و مدیریت مناسب سوق می دهند.

بطور مثال هرچه پیروان ( کارکنان ) یک سازمان از بلوغ سازمانی ( ترکیبی از بلوغ مهارتی ، دانشی و اجتماعی ) بیشتری برخوردار باشند سبک مدیریت مدیران به سمت مدیریت مشارکتی ، تیمی ، رابطه مدار و مشورتی حرکت می کند و هر چه ایشان از بلوغ سازمانی کمتری برخوردار باشند سبک مدیریت به سمت مدیریت وظیفه مدار، کنترلی، اقتدارگرا، دستوری و تحکمی پیش خواهد رفت در این میان یا باید از مدیرانی با ویژگیهای مرتبط بهره برد و یا مدیران بر خلاف ویژگیهای شخصیتی - مدیریتی خود سبکی متناسب را برگزینند.

اخیرا در بسیاری از سازمانهای ایرانی شاهد آن هستم که مدیرانی با شخصیت رابطه مدار و علاقمند به مشارکت کارکنان مجبور به انتخاب سبک مدیریتی متفاوتی شده اند و یا رفتارهائی از خود بروز می دهند که مغایر با اعتقاد و باور قلبی ایشان می باشد. این موضوع مرا به فکر فرو برده بود تا اینکه پاسخ خود را براساس نظر اندیشمندان علم مدیریت نبود بلوغ سازمانی کارکنان یافتم !

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 1.00 (1 نظر)

امتیاز کاربران

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

اول دفتر به نام ایزد دانا

چند روزی است که ذهنم مشغول این مطلبه که اولین وب نوشتم را به چه موضوعی اختصاص بدم.

دوست داشتم که مطلب مهمی را پیدا کرده و بنویسم اما موضوعی که به آن خواهم پرداخت آنقدر ذهنم را به خود اختصاص داده است که با شما در میان خواهم گذاشت.

بعد از پایان ترم تحصیلی و امتحانات ، مشغول تصحیح برگه های امتحانی دانشجویان بودم ، اتفاقی جالبی که تاکنون با آن روبرو نشده بودم توجهم را به خود جلب نمود. تقریبا 70% دانشجویان در پایان برگه با دلایل و توجیهات واهی خواسته بودند که نمره بگیرند و درس خود را پاس کنند، شگفت انگیز آنکه حتی کسانی که کار کلاسی خوبی داشتند و پاسخ سئوالات را نیز خوب نوشته بودند همین تقاضا را مطرح کرده بودند، عجیب است که دانشجویان در یکی از درسهای اصلی رشته خود چنین رفتار می نمایند.

احساس خوبی نیست که فکر کنیم دانشجویان فقط به دنبال پاس کردن درسها و گرفتن مدرک هستند.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 نظر)

مطالب تصادفی

ارزش برای مشتری

11-07-1390

یکی از دغدغه های سازمانها برای از بین بردن هزینه های اضافی و به قول ژاپنی ها موداها (هر چیزی زائیدی که برای سازمان ارزش نمی آفریند) آن است که...

ادامه

اشتغال

03-05-1389

یک مصاحبه هیجان انگیز آیا واقعا در کشور مشکل اشتغال وجود دارد؟ رزومه استخدامی را بررسی می کنم . بسیار پرطمطراق و کامل و جامع است، همه دوره های آموزشی را گذرانده...

ادامه

درس اجتماعی بیل گیتس

17-03-1391

درس اجتماعی بیل گیتس

  BILL GATES in a restaurant.After eating, he gave 5$ to the waiter as a tip. The waiter had a strange look on his face after the tip. Gates realized & asked: "What...

ادامه
Go to top