چگونه با بازاریابی عصبی فروش خود را افزایش دهیم؟
بازاریابی عصبی در دنیا مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. بازاریابی عصبی بازاریابی است که با توجه به عملکرد مغز و سیستم اعصاب بدن طراحی شده است. شرکتهای بزرگ بودجههای زیادی برای تحقیقات بازاریابی و طراحی سیستمهای نظرسنجی اختصاص میدهند. سپس برمبنای اطلاعات ارائهشده توسط مخاطبان، اقدام به طراحی و ساخت محصولات جدید میکنند. سپس اتفاق بسیار عجیبی میافتد. همان افرادی که خودشان در نظرسنجی معیارهای یک محصول ایدهآل را تعریف کردهاند، حاضر به خرید محصول نیستند. آقای مالکولم گلادول در کتاب معروفش با نام «نقطه واژگونی» به این پدیده میپردازد. او توضیح میدهد که افراد مختلف هنگام ورود به کافیشاپ در نظرسنجی شرکت کردند که قهوه موردعلاقهشان چه قهوهای است. اغلب افرادی که در نظرسنجی اعلام کرده بودند به قهوه تلخ و غلیظ علاقه دارند، بعد از چند دقیقه در همان کافیشاپ قهوه خود را کاملا شیرین میکردند. بنابرین همیشه نمیتوان به گفتههای مشتریان اعتماد کرد. گاهی آنها درمورد محصول نظراتی میدهند که با خریدهای خودشان تناقض دارد.
سه بخش اصلی مغز
همین موضوع ساده با توجه به ساختار مغز چگونه توضیح داده میشود؟ مغز سه بخش اساسی دارد که مغز جدید، مغز میانی و مغز قدیم نام دارند. مغز جدید معمولا انجام کارهای تحلیلی و پیچیده را برعهده دارد. تصمیمات منطقی، آموزش و کارهای ارادی ما با این فرماندهی این بخش مغز انجام میشود.
مغز میانی بیشتر با موارد احساسی و همچنین حافظه درگیر است. مغز قدیم عهدهدار فعالیتهای اصلی ما برای بقا است. مثلا وقتی گرسنه میشویم مغز قدیم دستور میدهد که به اینمورد رسیدگی شود. همچنین فعالیتهای مانند تنفس و ... که برای ادامه حیات ضروری هستند توسط این بخش مغز مدیریت میشوند.
نکته بسیار جالب آن است که اغلب تصمیمات غیرارادی و پایهای توسط مغز قدیم گرفته میشود. در بازاریابی عصبی دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که اغلب تصمیمات خرید نیز توسط همین بخش مغز، یعنی مغز قدیم انجام میشود. پس اگر با عملکرد مغز قدیم بیشتر آشنا شویم میتوانیم عملیات بازاریابی را طراحی کنیم که تاثیرگذارتر باشد.
حال به این سوال برگردیم که چرا اغلب افرادی که ادعا میکنند قهوه تلخ و غلیظ دوست دارند، قهوه شیرین میخورند؟ دلیل آن است که وقتی مورد سوال قرار میگیریم معمولا از مغز جدید خود برای پاسخگویی استفاده میکنیم و سعی میکنیم بهترین و منطقیترین جواب ممکن را ارائه دهیم. ولی وقتی در شرایط واقعی میخواهیم قهوه بخوریم، مغز قدیم تاثیر بیشتری بر عملکرد ما دارد!